ÚJ MEZŐGAZDASÁGI ŐSTERMELŐI IGAZOLVÁNY

2016. január 1-én lépett hatályba az új, a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII. 28.) kormányrendelet, mely megteremti az elektronikus eljárás, és a jelenlegi a papír alapú igazolványok helyett a kártya alapú igazolvány bevezetésének feltételeit.

Az igazolványokkal kapcsolatos ügyintézést (kiadását, módosítását, cseréjét és bevonását) továbbra is a falugazdászok végzik.

Az őstermelői igazolványokkal kapcsolatos adatok közhiteles nyilvántartását NÉBIH vezeti. Az igazolvány használatának ellenőrzését pedig a földművelésügyi hatósági jogkörükben eljáró megyei kormányhivatalok látják el.

 

Az eddigi szabályozáshoz képest a lényegesebb eltérések (részlet):
(a teljes dokumentum elérhető a kormany.hu honlapon DOC formátumban – letöltés)

  • Amennyiben az ügyfél nem személyesen terjeszti elő az igazolvány iránti kérelmét, úgy a helyette eljáró személy képviseleti jogosultságát meghatalmazással kell igazolni.
  • Az igazolvány iránti kérelem egy automatikusan generált nyomtatvány váltja fel, amelyet a falugazdász állít elő egy elektronikus felületen, és amely az ügyfél aláírását követően minősül kérelemnek, mindez felváltja az eljárás korábbi nyomtatványait.
  • Először egy ideiglenes igazolvány kerül kiállításra, amely legfeljebb a kiállításától számított 60 napig használható. A kártya alapú igazolványok zökkenőmentes bevezetése érdekében 2016. január 1. és május 31. között kiállított ideiglenes igazolványok a 60 nap helyett 2016. július 31-ig igazolják az őstermelői feltételeket tulajdonosuknak.
  • Az új, kártya alapú igazolványok 3 év helyett már 5 évig hatályosak.
  • Az igazolvány kiállítása és érvényesítése továbbra is díjmentes, azonban az elveszett, megsemmisült, vagy megrongálódott igazolvány pótlásáért 3 000 forintos igazgatási szolgáltatási díjat kell majd fizetni, amely díj 2016. február 1-től lép életbe.
  • Új előírás, hogy az értékesítés helyszínén az őstermelő köteles feltüntetni az őstermelői igazolványa számát, továbbá a terméken vagy az értékesítés helyszínén a vásárlók tájékoztatására alkalmas módon a „Saját őstermelői tevékenységből származó termék” feliratot elhelyezni.
  • A kártya alapú igazolványok alkalmasak lesznek a Nyilvántartásban szereplő valamennyi adat tárolására. Így a hatósági ellenőrzés során az őstermelő személyének igazolása mellett, az eddigi igazolványon túli egyéb dokumentációk helyett a kártya és a betétlap elegendő információt nyújt majd az ellenőrzés lefolytatásához.
  • Fontos volt az új jogszabályban hangsúlyozni – bár nem új, kezdetektől életben lévő szabály – az őstermelői és vállalkozói tevékenységek együttességének tiltását.
  • Ugyanazon a helyszínen, ugyanabban az időben, kétféle minőségben történő értékesítésre, csak eltérő termékek esetén van lehetőség.

FONTOS, hogy a korábban kiváltott, papír alapú igazolványok legfeljebb 2016. december 31-ig érvényesek, még abban az esetben is, ha azok már a 2017. évre is érvényesítésre kerültek.

 

Az eddigi szabályozáshoz képest lényegesebb eltérések letölthetők a kormany.hu honlapról DOC formátumban: Tájékoztató az új mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet megjelenéséről.